Seyahat Sigortası

Aldığınız bir paket tur ile Türkiye’ye tatile geldiniz. Tatil süresi boyunca karşı karşıya kalabileceğiniz riskleri ve bu risklerin sigorta kapsamı altında olup olmadığını, sigorta kapsamı altında ise ne kadarlık zararınızı karşıladığını biliyor musunuz? Eğer bir paket tur almış iseniz, size, turizm acentesi tarafından bir örneğinin verilmesi zorunlu olan sigorta poliçenize bakarak yukarıdaki soruya kolaylıkla cevap bulabilirsiniz.

Konun daha iyi anlaşılabilmesi için öncelikle paket turun ne demek olduğunu açıklayalım.

Paket Tur, Ulaştırma ve konaklama gibi turizm hizmetlerinin en az ikisinin birlikte verildiği ve her şeyin dahil olduğu fiyatla satışının yapıldığı, yirmi dört saatten uzun veya gecelik konaklamayı içeren tura paket tur; böyle bir tur için önceden düzenlenmiş matbu sözleşmelere ise paket tur sözleşmeleri denir.

Türk Hukukuna göre Paket tur satın alırken imzalanan paket tur sözleşmesinin bir nüshasının müşteriye verilmesi mecburidir. Bunun yanı sıra paket tur satan turizm acenteleri, sunacakları hizmetin herhangi bir nedenle verilememesi veya gerektiği gibi verilememesinden ötürü müşterileri sigorta ettirmek zorundadırlar. Bu, kanunla düzenlenmiş, zorunlu bir sigorta türüdür. Turizm acentası, söz konusu zorunlu sigorta poliçesinin bir örneğini de müşteriye vermek zorundadır. Dolayısıyla bir paket tur aldığınızda müşterinin elinde biri paket tur sözleşme nüshası diğeri zorunlu paket tur poliçesi olmak üzere en az iki evrak olması gereklidir.

Zorunlu paket tur sigortası sayesinde müşteri, paket tur sözleşmesinde taahhüt edilen hizmetlerin yerine getirilmemesi veya gerektiği gibi yerine getirilmemesi dolayısıyla karşılaşacağı zararı doğrudan sigorta şirketinden talep edebilmektedir. Tur Acentasının iflası dahi sigorta kapsamındadır.

Hizmetin hiç verilmemesine örnek olarak acentenin iflas etmesi, dönüş uçak biletinin verilmemesi, süresinden önce konaklamanın sona erdirilmesi, gezi turlarının iptali gösterilebilir. Hizmetin gereği gibi yerine getirilmemesine örnek olarak ise dört yıldız yerine üç yıldız otelde konaklama yaptırılması, rehberlik ve info hizmetlerinin yeterliliğe sahip olmayan kimselerce verilmesi, uygun olmayan araçlarla ulaşım yaptırılması örnek olarak gösterilebilir.

Zorunlu paket tur sigortasının yanı sıra paket tur sözleşmesi imzalanırken tur acentası müşteriyi :

1- Kaza ve hastalık halinde çıkış noktasına dönüş masraflarını,

2- Her türlü kazadan doğan zararını ve tedavi masraflarını,

poliçe limiti kadar karşılayacak şekilde sigorta ettirilebileceğini bildirmekle yükümlüdür.

Konakladığınız otelin yangın, deprem, terör olayları gibi birçok riski kapsayan işyeri sigortasının veya sizi taşıyan otobüsün başta trafik kazaları olmak üzere zorunlu ferdi kaza koltuk sigortasının, bindiğiniz uçağın, kiraladığınız aracın, kullandığınız jet skinin, yemek yediğiniz restorandın, rafting firmasının, gece klubünün vs. sigortasının olup olmadığını kontrol edemezsiniz. Ancak eğer bir paket tur almış iseniz en azından zorunlu paket tur sigortası olmak üzere sigorta ettirilip ettirilmediğinizi kontrol edebilirsiniz.

Tatil süreniz boyunca aksayan veya hiç yerine getirilmeyen hizmetlerle karşı karşıya kalıyorsanız veya karşı karşıya kalabileceğiniz kazalara ilişkin ne gibi bir sigorta poliçesi yaptırdığınızı merak ediyorsanız size paket tur sözleşmesinin ve zorunlu paket tur poliçesinin verilip verilmediğini kontrol ediniz. Eğer bu iki belgeden biri veya ikisi tarafınıza verilmemiş ise hemen acentenizle irtibata geçiniz. Her şey cevapsız kalıyor ise TURSAB ile temasa geçmenizi tavsiye ederiz.

TURSAB, seyahat acenteliği mesleğini ve turizmi geliştirmek için kurulmuş köklü bir kuruluştur. Amaçlarını gerçekleştirebilmek için üyeleri olan acentelerin kanunlara ve mesleki disipline uyup uymadıklarını sıkı bir biçimde kontrol etmektedirler.

Tüm diyaloglara rağmen sorununuzu çözemiyorsanız henüz her şey bitmiş değildir. Paket tur sözleşmesi satın alan müşterinin hakları Tüketici Hukukunun konusunu ve Tüketici Mahkemelerinin yetki alanını ilgilendirmektedir. Müşterinin haklı olduğu tatile ilişkin birçok konuda müşteri lehine kararlar verilmektedir.

Özal Hukuk Bürosu